Projekter har brug for et projektejerskab, der tager ansvar for projektet – og plejer dets interesser på tværs i organisationen.
En styregruppe sikrer det ejerskab.
Projekter har brug for et projektejerskab, der tager ansvar for projektet – og plejer dets interesser på tværs i organisationen.
En styregruppe sikrer det ejerskab.
Det er langt fra alle projekter, der har en styregruppe. Men en del af de mange projekter, burde måske have det…
En styregruppe er med til at tegne og træffe beslutning om de store linjer i projektet. Det kan være de overordnede økonomiske rammer, ressourcer og retningen i forhold til strategien. Så snart der er ændringer til de besluttede rammer, invovlerer projektlederen styregruppen, så de altid er i sync om projektets retning, omfang og scope.
Projekter går ofte på tværs, de involverer, trækker ressourcer og påvirker på tværs. På tværs er oftets fyldt med forskellige og til tider modstridende interesser og holdninger.
Det setup kan det være svært at navigere i for en projektleder, hvis ikke der er dedikeret opbakning fra ledelsen og et synligt projektejerskab, der kan lukke ned for støj på linjen for projektlederen. Styregruppen er altså garant for, at et projekt, oplever den fornødne respekt i virksomheden.
Projektlederen kan derfor være sikker på arbejdsro til at skabe det gode projektresultat, fordi organisatoriske uafklarede forventninger eller uenigheder kan håndteres på et mere overordnet niveau.
Styregruppen er på samme måde ansvarlig for at de rette medarbejdere og kompetencer allokeres til projektet. Det mandat har projektlederen med god grund ikke.
Jo mere kompliceret eller komplekst et projekt er, jo mere er der behov for en styregruppe.
Ja, der er undtagelser.
Ikke alle projekter har brug for en styregruppe. Det kan være i situationer, hvor samspillet mellem ledelse og projekt allerede er tæt. Nogle projekter får brug for en styregruppe undervejs, fordi behovet opstår i takt med, at kendskabet til projektets omfang, scope og interessenter stiger.
Det er mange gange projektlederen, der spotter behovet og indstiller til sin leder eller projektejer, at her er det nødvendigt med en styregruppe.
Behovet kan dog også opstå den anden vej rundt. At en CEO har brug for tættere sammenspil med et givent projekt og derfor har brug for en styregruppe. Det kan også være en projektejer, der oplever behovet for en bredere forankring.
En styregruppe er den øverste ansvarlige for et projekt. Styregruppen sikrer, at projektet og dets resultat bliver forankret i organisationen og på tværs af de interne interessegrupper og afdelinger som projektet påvirker.
Styregruppen kan med fordel betragtes som projektets bestyrelse, mens projektlederen fungerer som projektets direktion (Kousholt, 2015).
Styregruppen ejer således projektet og er den ansvarlige enhed for projektets succes. Naturligvis i tæt samarbejde med projektets projektleder.
Jeg møder mange virksomheder, som kun nedsætter styregrupper, når der er et udtalt behov for et bredere projektejerskab. Fx på tværs i virksomhedens involverede afdelinger eller når projekter rækker ud over egen organisation. Her kan styregruppen være sammensat af repræsentanter fra kunder, leverandører eller andre samarbejdspartnere.
Væsentligt er, at deltagerne hver især er rustet med det nødvendige beslutningsmandat til at bestride opgaven i styregruppen.
De største faldgruber for en styregruppe kan opdeles i to:
Begge ovenstående sker igen og igen…
Her følger et eksempel – hvor styregruppen faldt i begge ovenstående faldgruber:
Jeg har netop arbejdet sammen med en virksomhed om en ny e-handelsplatform, hvor jeg var mentor for projektlederen.
Styregruppen for projektet bestod af 3 af virksomhedens 5 vicedirektører. Og de var virkelig dedikerede til dette strategisk vigtige projekt. Men i måneder satte de den udnævnte projektleder uden for. Hun deltog godt nok på de fleste møder, som de 3 direktører afholdt. Men hun fungerede mest som referent.
I mens forsøgte de 3 blandt andet at præcisere scope i gennem lange drøftelser og egne gode idéer. Der var ingen involvering uden for lokalet. “Det kommer, når du skal tage over” sagde de til projektlederen.
De fik fx også hurtigt valgt en ekstern samarbejdspartner på baggrund af den ene direktørs stærke netværk, frem for en reel proces, der kunne ha’ udpeget den mest rigtige samarbejdspartner.
Projektlederen forsøgte ellers af flere gange at agere proaktivt. At levere procesforslag ind til styregruppen. At påbegynde interessentanalysen, der belyste nødvendigheden af en bredere involvering – og behov for andre kompetencer end de tre direktører selv besad.
Hun forsøgte sig endda med en beskrivelse af risikoen i relation til økonomi, tidshorisont, implementering og efterfølgende (måske mangelfulde) kundetilfredshed ved, at de tre direktører traf både tekniske og forretningskritiske beslutninger ud fra, hvad de selv synes var en god idé. Men lige lidt hjalp det.
Til sidst var mit bedste råd til projektlederen, at hun indleverede et notat om den kørende proces til det nyetablerede PMO – og derefter enten trådte ind i den passive rolle, hun var tiltænkt af styregruppen, mens de tre direktører arbejdede derudaf på fuld drøn, eller at hun trak sig som projektleder.
Jeg var simplethen bekymret for, at hendes kamp for projektlederrollen, som hun kendte den, ville være alt for hård for hende at kæmpe.
Det behøver ikke altid være så voldsomt, når styregruppen falder i.
Men faktum er, at det er møg-svært at undgå de faglige diskussioner eller håndtering af projektledelsen i styregrupperegi. Det er typisk her, at projektledere bliver udfordret for alvor.
Deltagerne i styregruppen kan slet ikke lade være med at tage fat i teknik eller proces. De skal derfor oftest holdes i helt kort snor.
Hierarkisk rangerer projektledere for det meste lavere end samtlige deltagere i styregruppen. Og det kræver sin projektleder, at sige fra og holde styregruppen på sporet, når drøftelserne på styregruppemødet pludselig bliver faglige eller bliver et armtag med egen projektledelse.
I mange tilfælde er projektlederen slet ikke tilstede på styregruppemøderne og modtager således blot et referat af de beslutninger, der er truffet. Han eller hun må så reagere på bagkant, når styregruppen er gået langt videre end de beslutninger, man som projektleder havde håbet og lagt op til at de skulle træffe.
På en konference om styregrupper faldt følgende kommentar, der præciserer faldgruberne meget godt:
‘Enten er der for lidt eller for meget engagement fra styregruppen – enten kaster de sig over projektet som gribbe og overtager det stort set. Eller også sidder de tilbagelænet med kaffe og citronmåne, og vil ikke træffe beslutninger.
Vi har brug for styregrupper, der erkender, at deres ansvar ligger lige midt mellem de to yderpunkter’.
Mange af de virksomheder jeg møder arbejder primært med en projektejer. Og nedsætter udelukkende styregrupper ved særlige behov.
Projektejeren er ‘bedste ven’ med projektlederen og er ansvarlig for de samme overordnede beslutninger, som styregruppen ellers ville varetage.
Projektejeren står også på mål for beslutningerne og for projektet i det hele taget overfor den resterende ledelse i virksomheden.
Hvis én styregruppe varetager det samlede projektejeskab for flere projekter – er der typisk udpeget en projektejer fra styregruppen til hvert projekt.
Jeg overhørte i 2013 Sven Demant, Henley Business School og Jesper Platz Helles, DONG Energy, da de på Symposiet Projektledelse i 2015 lagde kortene på bordet og belyste formålet med styregrupper og vigtigheden af dem set ift. det enkelte projekt.
Sven Demant spurgte os:
“Bør der være en sammenhæng mellem projektets økonomi og ‘prisen’ for styregruppens deltagelse?”
Siden den gang har jeg altid vurderet behovet for en styregruppe i forhold til projektets størrelse og kompleksitet – og jeg har altid indregnet de interne / eksterne timer til arbejdet i mit projektbudget. Naturligvis belyst op imod de risici, der kan opstå hvis projektet kører uden styregruppe.
For som Sven Demant også spurgte:
‘Hvad får de ledere, der sidder i styregruppen typisk i løn og hvad bliver prisen så for, at de sidder der, og nulrer med projektet?’
Det har vist sig at være en yderst spændende reflektion af gøre sig, når man planlægger sit projekt.
På samme Symposium opsnappede jeg følgende gode råd ift. styregruppen – som sagtens tåler gentagelse også i dag:
Vi bruger cookies
Cookie-præferencer
Dette værktøj hjælper dig med at vælge og deaktivere forskellige tags, trackere og analytiske værktøjer, der bruges på denne hjemmeside.
Tilbage
Beskrivelse af tjeneste
Content management system for building websites and blogs.
Behandlingsvirksomheder
Automattic Inc., 60 29th Street #343, San Francisco, CA 94110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@wordpress.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. AuthenticationUser PreferencesCommenting FunctionalityLanguage Settings
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Authentication detailsUser preferencesUser comments dataLanguage settings
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Session to 1 year
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a marketing service.
Behandlingsvirksomheder
Klaviyo Inc. 225 Franklin St, Floor 10, Boston MA 02110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@klaviyo.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. MarketingOptimizationAnalysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. IP addressDevice typeOperating system informationDate and time of visitSearch termsUsage dataCookie informationURL
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * USA
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USA
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Data is deleted as soon as it is no longer necessary for the processing purposes.
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a tag management system. Google Tag Manager allows for the central integration of tags via a user interface. Tags are small sections of code that can track activities. Script codes for other tools are integrated through Google Tag Manager. The Tag Manager enables control over when a specific tag is triggered.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited, Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Ireland
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Tag Management
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Website tagsconsent management
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Aggregated data on tag firing
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The data will be deleted as soon as they are no longer necessary for the processing purposes.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
Statistik
Disse teknologier gør det muligt for os at analysere brugen af hjemmesiden for at måle og forbedre dens ydeevne.Beskrivelse af tjeneste
This is a web analytics service. It enables users to measure the return on investment (ROI) from advertising and to track user behavior across flash, video, websites, and applications.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Irland
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. https://support.google.com/policies/contact/general_privacy_form
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Website AnalyticsUser TrackingData Analysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies, Pixel, Javascript
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Click pathDate and time of visitDevice informationLocation informationIP addressPages visitedReferrer URLBrowser informationHost nameBrowser languageBrowser typeScreen resolutionDevice operating systemUser interaction dataUser behaviorVisited URLCookie ID
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The retention period depends on the type of stored data. Each user can choose how long Google Analytics retains data before it is automatically deleted.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
https://policies.google.com/technologies/cookies?hl=en
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.