Processer
Kræver projektet, at processer hos en eller flere interessenter ændres, tilføjes eller fjernes?
Det kan være kerneprocesser, støtteprocesser, ledelsesprocesser mm. Måske kræver det, at projektet leverer ændringer i driftens processer? Måske nye måder at arbejde på? Måske kræver ændringer i et produkt, at jeres kunder skal agere anderledes?
Måske står du som projektleder i en situation, hvor processerne skal være testet og indført inden, du kan erklære projektet for afsluttet? Det kan være gennem pilotprojekter eller prototyping.
I den situation er det nødvendigt at være ret præcis i sin beskrivelse af, hvornår projektet slutter (se mere om projektets målbeskrivelse her), så der ikke bliver et grimt overlap mellem projekt og drift eller værre endnu, at noget falder mellem 2 stole.
Måske tænker du, at det ikke er så afgørende, hvornår og med hvad projektet slutter? Måske fordi du også er den, der er ansvarlig for forandringerne bagefter. Eller skal være det sammen med din leder.
Faktum er bare, at manglende sondring mellem hvad der rent faktisk er projekt, og hvad der er drift (og dermed organisationens ansvar) er en af de største trusler mod succesfuld implementering og forandring.
Systemer
Kræver projektet, at der ændres, (tilføres, justeres eller fjernes) i de eksisterende systemer (it-systemer, udstyr, maskiner mm) – så er vi også godt i gang med at skabe forandringer. Og det skal naturligvis beskrives, hvad det er, vi ændrer.
Punktet hænger i disse digitaliseringstider tæt sammen med punktet om processer, idet vi ofte ønsker at understøtte vores processer med it. Så måske vil du opleve, at du kommer til at bevæge dig frem og tilbage mellem beskrivelserne af forandringerne under disse to punkter. Det ene vil nærmest automatisk give input til det andet.
Organisation
Kræver projektet, at vi ændrer på den nuværende organisation?
Måske er der kompetencer, vi ikke har, mens som vi får brug for? Måske allerede under projektets gennemførelse, men som der også er behov for at fastholde, når projektet er slut?
Det kan være, at den nuværende organisationsstruktur ikke er hensigtsmæssig, når projektets resultat overdrages? Måske kræver det nye funktionsbeskrivelser, roller og ansvarsområder?
Hvis du spotter, at projektet kalder på ændringer af organisationen i en eller anden grad, så er det afgørende at løfte flaget overfor organisationen tidligt.
Og det er vigtigt, at du får udarbejdet en samlet business case, der indregner de ændringer, der støder til efter, at projektet er afsluttet.
Personer
Vi kender allesammen illustrationen, hvor manden fra talerstolen spørger forsamlingen “who wants change?” Alle i forsamlingen har armen højt til vejrs… Man da der fra talerstolen lyder “who wants to change?” så falder alle arme ned og blikkene sænker sig mod gulvet – ingen synes at have lyst til at forandre sig.
Med de 4 overstående vurderinger af forandringer og måske beskrivelser af samme under flere punkter, så må der nærmest uundgåeligt være forandringer på personniveau. Og dem beskriver vi så her under punktet personer.
PPSOP analysens sidste punkt tager fat i alle de enkeltpersoner eller grupperinger, der bliver ramt af forandringerne, og det er her, du beskriver, hvordan de hver især skal, kan eller bør forandre sig – eller hvordan forandringer rammer dem.
Punktets konklusioner er iøvrigt afgørende at bringe i spil i projektets interessentanalyse, da det er her, vi arbejder dynamisk med interessenterne.
Når vi kender forandringsomfanget på individniveau, kan vi bedre forberede (i tæt samarbejde med ledelsen fx gennem styregruppen, der bør kende forandringsomfanget på alle 5 parametre) organisationen på det, der kommer.
PPSOP – prøv det
Uanset hvor langt du er i dit projekt – så lav en hurtig test på det med en ja/nej PPSOP.
Hvor mange punkter laver du om på? 1 af 5? 2 af 5? 3 af 5? 4 af 5? eller 5 af 5?
Hvis du laver meget om:
- Hvis du arbejder med nye processer, er beskrivelserne af dem så en del af din leverance (produkt) i din målbeskrivelse?
- Er der udarbejdet en implementeringsplan, for hvordan forandringerne gennemføres?
- Er de ansvarlige klar over, hvad der kommer fra dig?
- Har I kapacitet til at gennemføres forandringerne? eller er der allerede overload?
- Hvad siger styregruppen? Har de godkendt det postproject arbejde, der kommer?
Håber, at du får glæde af PPSOP’en – jeg bruger den hver eneste gang, jeg laver projekter – og der gemmer sig altid noget spændende i den…