Porteføljeledelse/styring – vigtigere dag for dag
En virksomheds projektportefølje dækker over samtlige projekter og programmer, der er planlagt og – eller igangsat. Porteføljeledelse/styring er den ledelsesdiciplin, der sikrer, at projektporteføljen til hver er tid er afstemt, prioriteret og trimmet. Det kan bl.a. være i forhold til leverancer, gevinster, forandringskapacitet, tilgængelig ressourcer, kompetencer og naturligvis strategi.
Alle projekterne i projektporteføljen bidrager nemlig i større eller mindre grad til at opfylde virksomhedens strategi, dog uden, at de nødvendigvis har en direkte sammenhæng.
En projektportefølje ikke har nogen sluttermin, men er et vigtigt øjebliksbillede, der løbende skal vedligeholdes, for at sikre prioriteringen af projekter og programmer i forhold til strategien.
Sværhedsgraden stiger – du har travlt
Virksomheder igangsætter i dag et stort antal projekter. Dette skyldes primært, at udviklingen går hurtigere end nogensinde. Projektarbejdsformen er unik og velegnet til udvikling. Men udviklingen gør også, at projekterne bliver mere komplekse. Bla. fordi nye løsninger og teknologier kommer til.
Projektledere beskriver de mange komplekse projekter som en oplevelse af projektregn. Og de skal udover at holde styr på projekter fra egen organisation, også håndtere nye strategiske samarbejder og eksterne projekter.
Altsammen er med til at øge kompleksiteten i vores porteføljeledelse/styring – og understreger samtidig vigtigheden af den. Hvad enten den er agil eller traditionel.
Dit udbytte fra kurset
Efter deltagelse på kurset har du styr på de grundlæggende elementer i porteføljestyring/ledelse – og i hvordan du kan agere i rollen som porteføljeleder. Du bliver endvidere helt skarp på forskellen mellem styregruppearbejdet og porteføljearbejdet.
Du kan udarbejde forskellige projektoverblik og vurdere hvilket overblik, der giver mening hvornår. Du får kendskab til de mest anvendte projektprioriteringsmodeller og indsigt i hvad der kan spænde ben for prioriteringen (projektsynergier – og sammenhænge – fx i forhold til digitaliseringsprojekter).
Vi arbejder med governancemodeller for projektarbejdet – så du kan vende hjem og påbegynde arbejdet med en modning af hele projektkulturen.
Målgruppe
Dette kursus henvender sig til ledere, der på den ene eller den anden måde har flere projekter indenfor sit ansvarsområde.
Er du fx afdelingsleder, projektchef, topleder, direktør – eller program- eller projektleder og har du det overordnede ansvar for (alle eller nogle af) projekterne i virksomheden, så er kurset i porteføljeledelse/styring relevant for dig – uanset branche.
Indhold
Fakta om kurset porteføljestyring/ledelse
Træningsdagene (modulerne) bygges op om 3 elementer:
- Teori – porteføljestyring/ledelse
- Øvelser og cases – fiktive
- Implementering i egen hverdag – gennem hjemmearbejde og feedback.
Træningsdagene bindes sammen af mentoring (individuelt og/eller for hele gruppen).
Er I ledere fra én virksomhed, kan der suppleres med, at Adaptare.dk deltager i mellemliggende implementeringsmøder – så den udarbejde governance forankres. Herudover anbefales to – tre evalueringsmøder (fysiske eller online), så processen løbende justeres for den rette effekt.
Næste hold
Der er pt. ikke datoer på en næste hold i kurset porteføljeledelse/styring. Er du enkeltperson hører vi meget gerne fra dig (på hej@adaptare.dk), hvis du er interesseret. Når vi har interessetilkendegivelser nok – opretter vi et hold.
Hvis du har interesse i kurset som virksomhed – evt. tilpasset jeres konkrete behov – hører vi også meget gerne fra jer.