3x fokus – også personlig planlægning
Det er altid en god idé at starte hos sig selv, hvis man gerne vil skabe ændringer i sit arbejdsliv. Det er en sund øvelse at spørge sig selv:
Hvad kan jeg ændre i mine egne processer og vaner, der gør mit arbejdsliv federe i morgen?
Med der er generelt 3 områder, der med fordel kan rykkes på for at øge vores produktivitet i projektarbejdet:
- Organisatorisk på porteføljeniveau (organisatiorisk planlægning)
- I det enkelte projekt (projektplanlægning)
- I din egen kalender (personlig planlægning)
De tre områder er uddybet nedenfor.
Løft af organisatorisk planlægning
Organisatorisk handler det om at planlægge projekterne på porteføljeniveauet bl.a. i forhold til tid og tilgængelige ressourcer og kapacitet – også på projektlederniveau. Den store udfordring her er skismaet mellem, at alle projekter er presserende. Og så det faktum, at for at nå så meget som muligt, så er vi er nødt til at sætte på hold eller vente med at sætte i gang. Jo færre projekter vi har i gang samtidigt, jo flere kan vi ganske enkelt nå.
Det er en vanvittig svær disciplin, særligt hvis man ikke har arbejdet med prioritering af projekter på tværs i virksomheden før. For meget siloopdelte organisationer kræver det en stærk ledelse, der er enige om retning og governance. Det er noget mange oplever i denne tid, hvor digitaliseringen helst skal gå så hurtigt som muligt. Det kan næsten føles som en kamp om hvem, der trækker det længste strå – først og hurtigst?
Det handler altså om at træffe velovervejede beslutninger, der er til hele virksomhedens bedste – og som løfter sig over suboptimering og den enkeltes afdeling. Men det er ikke altid let – læs mere her om hvorfor.
Løft af projektplanlægning
I det enkelte projekt kan du som projektleder overveje, hvordan opgaver hos projektdeltagerne (og hos sig selv – se nedenfor) kan stakkes bedre sammen, så det kræver færre skift.
I mange virksomheder og organisationer, jeg møder, er kulturen båret af en stærk mødekultur, som hurtigt kommer til at præge projekternes struktur. Og hvor det bliver ‘hvornår kan vi mødes’, der dikterer eksekveringshastigheden af projekterne.
Derfor kan det synes helt uoverskueligt at ‘stakke sammen’.
I februar 2020 besøgte jeg en offentlig digitaliseringsenhed. Der arbejdede vi med, hvordan de kunne ‘stakke bedre’ sammen fandt projektlederne alligevel nogle muligheder.
Fx sagde én:
Jeg er ansvarlig for at udarbejde en kravspecifikation sammen med 5 andre. Arbejdet er planlagt til at fordele sig over 3 måneder, fordi vi er afhængige af alt det andet, der er i vores kalender. Med den her viden får jeg lyst til at invitere dem alle i én uge. Én uge, hvor de kun skal lave kravspec, og hvor vi sidder sammen – og bliver færdige.
Måske kan du også finde opgaver i dit projekt, der kan pakkes bedre – både for den enkelte og for teamet?
Skab et videns- og kommunikations’hub’
Et andet sted du kan sætte ind som projektleder, er at minimere dine projektdeltageres mulighed for at blive forstyrret, når de arbejder på jeres projekt.
Det kan du fx gøre ved at bruge nogle af de mange muligheder, der findes for at samle viden og dialog om projekterne i et digitalt projektrum. Det kan naturligvis også være et fysisk rum, hvis projektet og omstændighederne tillader det.
En af vores største tidsrøvere er vores mail-indbakke. Når projektviden skal hentes i mails, så sætter supermarkedskæden Fakta’s slogan ind med det samme:
‘Vi vil så gerne ha’, du bli’r lidt længere’
For det er det, der sker – for os selv og for alle andre. Når vi skal lede efter noget i gemte, nye eller sendte mails, så kommer vi næsten uforvarende til at hænge lidt længere, end vi havde planlagt.
Der findes et hav af digitale løsninger, der kan samle (linke til) al din projektviden og -dokumentation. Så I fremover kun behøver at lede og kommunikere ét sted. Og som betyder, at når I arbejder på projektet, så er i fokuserede på projektet, og ikke nær så modtagelige for andre inputs.
Det kræver dog disciplin, som du i kraft af din rolle som projektleder bliver bærende for. Du stopper altså selv med at skrive mails til dine projektdeltagere, men holder kommunikationen i projektrummet.
De fleste løsninger, kan også understøtte opgavestyring og fremdriftsmålinger. Det gør det langt nemmere for dig, at holde styr på hvem der lige nu – og i morgen – gør hvad.
Løft af personlig planlægning
I forhold til personlig planlægning, kan vi øve os i at betragte og planlægge vores egen dag, uge eller måned som vil hjælpe os til færre skift og forstyrrelser.
Måske kender du det, at du får sagt ja til et møde – som umiddelbart vist nok er virkelig vigtigt. Du får måske ikke spurgt, hvorfor det er vigtigt, eller hvad der forventes af dig forud for – og efter mødet. Dvs. at du får kun det konkrete møde i din kalender – ikke forberedelsen og opsamlingen. På mødet dukker der et hav af opgaver op. Det var ingen af jer forberedte på. Og nu starter forhalingsprocessen.
Jo bedre du kan være på forkant i forhold til personlig planlægning – kvalificere dine mødeindkaldelser og invitationer – og planlægge din tid efter det, jo bedre mulighed for at minimere skift.
Hvorfor overhovedet deltage i et møde, hvis der forventes en indsats fra dig, der rækker langt udover den halve time, mødet tager, og som du ikke har tid til i din kalender?
Det er ok at sige:
‘Nej’ det tillader min kalender desværre ikke lige nu..
…når du altså samtidig respekterer, at et højere prioriteret projekt sætter dit eget hjertebarn på pause og trækker dine kompetencer og ressourcer et andet sted hen i virksomheden.
Adaptare.dk | Ugeplan – personlig planlægning
Vi kan måske ikke lave den slags oprydning i vores kalender 100% fra den ene dag til den anden.
Men vi kan begynde at reflektere og lave de små justeringer. Vi kan øve os i at stille de rigtige spørgsmål, når vi bliver indkaldt til møde, og give de rette informationer når vi selv indkalder. Sætte tid af – og gerne i forlængelse af en opgave, der vedrører samme opgave. På den måde kan vi øge vores individuelle produktivitet.
Prøv fx at slutte af hver fredag med at strukturere din kommende uge – fx som vist i ovenstående ugekalender. Læg gerne arbejdsblokke i kalenderen, hvor du arbejder fokuseret og hvor du forsøger at undgå forstyrrelser. Måske kræver nogle af dine opgaver en større grad af koncentration – og måske kan du med fordel lukke din dør eller arbejde hjemmefra?
Med lidt øvelse kan du eliminere de dage, hvor du kommer frustreret hjem og tænker “hvad fik jeg overhovedet lavet i dag?”
Fællestræk i de agile metoder for øget produktivitet
Tager man et kig på de agile metoder, der vælter ind over os i denne tid – så er fokus nøgleordet i de fleste af dem. Faktisk baserer de sig for de flestes vedkommende på ovenstående erkendelser.
Fx er bl.a. følgende essentielt i de agile metoder:
- +50% allokerede ressourcer og kompetencer til projekterne.
- En projektdeltager bruger altså minimum 50% af sin tid på projektet!
- For fx et SCRUM team dedikerer projektdeltagerne sig 100% af deres arbejdstid
- Fokus på produktivitet og minimere switching context – fokusere på det vigtigste og håndtere udbrudte flows
- Interessenterne i centrum – og dedikeret interaktion og pulstjek
Så hvis vi godt kan lide takterne i det agile arbejde og vil begynde at gøre brug af elementer fra metoderne, så er øget fokus for øget produktivitet et af midlerne, vi kan ty til.
Hvis ikke 10 timer – så bare 5…
Skal vi skaffe hinanden lidt ekstra tid? Hvis ikke alle de 10 timer som 5 skift eller forstyrrelser pr. dag genererer af nedsat produktivitet – hvad så med bare det halve?
Jeg var i dialog med en direktør for få uger siden. Han ville blive en meget lykkelig mand, hvis hans medarbejdere hver uge kunne levere bare én fakturerbar time mere hver uge. Det ville ændre hans bundlinje markant og give økonomi og råderum til nye tiltag og projekter, som (set i lyset af hvad virksomheden producerede) kunne gavne samfundet markant.
Med ovenstående erkendelser in mente – så vil jeg mene, at én time pr. uge er nobelt og beskedent ønske. Og hvem ved, måske kunne vi i samme ombæring nedbringe antallet af stressramte i Danmark?
Jeg tror på det!