Når projektet undervejs bliver en stak konkrete opgaver, så kan det være svært at bevare overblikket.
Med Kanban til opgavestyring får du etableret og fastholdt dit overblik og derfor er jeg vild med værktøjet!
Når projektet undervejs bliver en stak konkrete opgaver, så kan det være svært at bevare overblikket.
Med Kanban til opgavestyring får du etableret og fastholdt dit overblik og derfor er jeg vild med værktøjet!
Kanban er ikke en ny metode, men det nyere er, at den har fundet vej ind i projektarbejdet. Det er sket i takt med, at vi har behov for at arbejde mere dynamisk med projekterne. I dag er den beskrevet som en decideret agil projektmetode – men i min verden kan den også snildt kombineres med en mere plandrevet proces.
Kanban som opgavestyring kan altså anvendes bredt – og jeg kender flere virksomheder, der også bruger Kanban i deres drift (hvorfra metoden egentlig har sin oprindelse).
Fordelen ved Kanban – hvad enten man bruger metoden på fysiske eller virtuelle tavler – er, at den skaber en fælles forståelse for, hvad et team samlet set skal lave for at komme i mål.
Samarbejdet om at løse det fælles projekt gennem 100% synlighed og transparens for opgaverne er centralt i Kanban. Det er jeg særdeles vild med!
Kanban er oprindeligt en del af Lean tankegangen og opfundet af Taiichi Ohno, der betragtes som faderen til Toyotas Production Systems – bedre kendt som Lean Manufacturing. Det udbredte Ohno i Toyotas produktion i 1940’erne og Ohno tilskrives udviklingen af kanban som et værktøj til Just-in-time produktion (JIT).
Kanban staves også kamban og betyder bogstavelig talt “tegntavle” eller “reklametavle”.
Metoden er videreudviklet til software af David J. Anderson 2004 og bygger på en stribe principper:
Metoden bruges nu i dag bredt i projekter og i drift – og giver mening uanset hvilken projekttyper du sidder med.
Helt konkret så er kanban en tavle – fysisk eller virtuel – hvorpå man hænger opgaver (benævnt ‘kort’ i kanban), der skal udføres i projektet eller i dele af det.
Det helt essentielle er, at alle i teamet kan se alle opgaver. Og naturligvis, at projektlederen har overblik over, hvor langt opgaverne er og om noget er til hinder for, at de kan udføres.
Dialogen omkring tavlen er afgørende for fremdrift og flow i den løbende planlægning. Og siden jeg har indført Kanban i mit projektarbejde, er den en væsentlig del af alle mine projektmøder.
Beskrivelsen af den enkelte opgave er detaljeret i en sådan grad, at de udførende ikke er i tvivl om, hvad der skal laves. Detaljeringsgraden kan variere fra opgave til opgave og fra projekt til projekt.
Følgende er standard i de fleste systemer:
Når projektet – eller dets indsatsområder – brydes ned, og opgaver prioriteres og igangsættes, lever de således – frem til deres afslutning – på en Kanban tavle.
Traditionelt har det komplette opgaveoverblik kun været projektlederen forundt – og typisk håndteret i Gantt fx i en Excel fil. Nu er det synligt for hele teamet.
Det giver en anden fælles forpligtelse, at man sammen kan betragte det samlede projekt (eller dele af det). Det højner både motivation, pligtfølelse, gensidig respekt for hinandens opgaver og det styrker den individuelle og fælles fremdrift.
I forhold til projektets livscyklus, så understøtter kanban hele forløbet.
Kanban kan tages i anvendelse, den dag du får projektet i hænderne. Endda endnu tidligere, hvis I fx arbejder med upstream Kanban på projektniveau og bruger metoden til at prioritering af projekter (og eller opgaver).
Alle kan i realiteten bruge Kanban. De roller, der knytter sig til arbejdet med den afhænger af, i hvilken metodisk kontekst man bruger Kanban.
Når Kanban fx anvendes i et mere traditionelt projektsetup, vil det typisk være projektlederen, der er overordnet ansvarlig for brugen af tavlen, processerne omkring den og for de fælles spilleregler, teamet arbejder efter i brugen af metoden.
Spillereglerne kan fx være en afklaring af :
En del it-systemer understøtter Kanban. Også en del af de etablerede projektplatforme som fx Projectplace – planview.
Når du vælger system er det vigtigt, at du overvejer, hvilke processer i dit projektarbejde, der skal understøttes, så dit system ikke har spillet sig selv af banen, umiddelbart efter, at du har taget det i brug. Fx fordi funktionerne er alt for få. Der er også den mulighed at Kanban kan tilvælges i systemer I allerede bruger fx Microsoft Teams.
Søren Søgaard, Herning Kommune, har skrevet om udvælgelsesprocessen af system i 2 indlæg på Dansk Projektledelses community – du kan læse dem her: Del 1 og Del 2.
Adaptare.dk | Eksempler på kanbankort – opgavestyring med Kanban. Eksempler på Kanbankort fra forskellige systemer.
Det bringer naturligvis en anden form for usikkerhed ind i projektet – når vi ikke kan planlægge alt på forhånd til præcise estimater – men hvis projektet har en vis kompleksitet, kan den dynamiske planlægning være vores bedste mulighed.
Denne form for løbende planlægning understøtter Kanban helt sublimt.
Det kan give rigtig meget mening af kombinere High Level Planen med Kanban. På den måde er det visuelle overblik over hele projektet på plads, samtidig med at dynamikken bevares i de indsatsområder, der er defineret – se fx figuren fra Larson & Gray nedenfor.
Vi bruger cookies
Cookie-præferencer
Dette værktøj hjælper dig med at vælge og deaktivere forskellige tags, trackere og analytiske værktøjer, der bruges på denne hjemmeside.
Tilbage
Beskrivelse af tjeneste
Content management system for building websites and blogs.
Behandlingsvirksomheder
Automattic Inc., 60 29th Street #343, San Francisco, CA 94110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@wordpress.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. AuthenticationUser PreferencesCommenting FunctionalityLanguage Settings
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Authentication detailsUser preferencesUser comments dataLanguage settings
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Session to 1 year
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a marketing service.
Behandlingsvirksomheder
Klaviyo Inc. 225 Franklin St, Floor 10, Boston MA 02110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@klaviyo.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. MarketingOptimizationAnalysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. IP addressDevice typeOperating system informationDate and time of visitSearch termsUsage dataCookie informationURL
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * USA
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USA
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Data is deleted as soon as it is no longer necessary for the processing purposes.
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a tag management system. Google Tag Manager allows for the central integration of tags via a user interface. Tags are small sections of code that can track activities. Script codes for other tools are integrated through Google Tag Manager. The Tag Manager enables control over when a specific tag is triggered.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited, Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Ireland
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Tag Management
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Website tagsconsent management
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Aggregated data on tag firing
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The data will be deleted as soon as they are no longer necessary for the processing purposes.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
Statistik
Disse teknologier gør det muligt for os at analysere brugen af hjemmesiden for at måle og forbedre dens ydeevne.Beskrivelse af tjeneste
This is a web analytics service. It enables users to measure the return on investment (ROI) from advertising and to track user behavior across flash, video, websites, and applications.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Irland
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. https://support.google.com/policies/contact/general_privacy_form
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Website AnalyticsUser TrackingData Analysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies, Pixel, Javascript
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Click pathDate and time of visitDevice informationLocation informationIP addressPages visitedReferrer URLBrowser informationHost nameBrowser languageBrowser typeScreen resolutionDevice operating systemUser interaction dataUser behaviorVisited URLCookie ID
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The retention period depends on the type of stored data. Each user can choose how long Google Analytics retains data before it is automatically deleted.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
https://policies.google.com/technologies/cookies?hl=en
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.