Hvordan bliver du projektleder? Spørger du måske?
Svaret er overraskende!
Projektledelse er en tilfældig profession. Vi havner simpelthen i rollen helt tilfældigt og typisk gennem vores faglighed.
Hvordan bliver du projektleder? Spørger du måske?
Svaret er overraskende!
Projektledelse er en tilfældig profession. Vi havner simpelthen i rollen helt tilfældigt og typisk gennem vores faglighed.
Siden 1971 (jf. Gordon Davis) har projektledelse været kendt under begrebet ‘The Accidental Profession’. Og en nyere undersøgelse fra 2015 viser, at den erkendelse ikke har flyttet på den måde, vi kommer til projektlederrollen på.
Så det er relevant at spørge, hvordan bliver du projektleder, når det altså er en rolle, du havner i helt tilfældigt. Er forberedelse så unødvendigt? Kan du slet ikke gøre noget selv, for at havne i rollen?
Vi kan i hvert fald starte med at betragte fællestræk i tilfældighederne – og så lære af det – og det er præcist hvad Richardson, Earnhardt & Marion gjorde i 2015.
En undersøgelse af Richardson, Earnhardt & Marion fra 2015 (som du kan læse her) slår fast, at projektledelse fortsat er en profession, vi havner i tilfældigt. Det til trods for, at der findes et hav af videregående uddannelser, faglige netværk, tiltag for faglig udvikling og certificeringer mv.
Typisk er det fordi ledere fortsat udpeger de teknisk stærke medarbejdere til projektlederrollen.
Undersøgelsen harmonerer særdeles fint med de svar, jeg fik, da jeg i 2014 spurgte 80 projektledere om deres vej ind i projektarbejdet.
Svarene i 2014 var, at for 80% vedkommende var det også tilfældigheder, der havde bragt dem til projektlederrollen.
Kun 7% havde i 2014 aktivt truffet beslutningen, fordi det var selve ledelsen og styringen af projektet, de brændte for.
50% svarede helt konkret, at årsagen til, at de i dag var projektledere, var deres faglige baggrund i projektet.
Projektlederne havde ganske enkelt et ønske om at gøre en forskel inden for deres fag. De ønskede at tage ansvar for at sikre den bedste faglige løsning. Fx som biolog, ingeniør, journalist, grafiker, kommunikationsansvarlig mv.
Deres naturlige drive og lyst til udvikling havde bragt dem for bordenden i forhold til projekterne. Og de fleste var ikke engang klar over, at de gled mere og mere ind i rollen som projektleder.
Disse tre udsagn gik igen, da jeg spurgte projektledere “Hvordan er du blevet projektleder?”:
”Jeg har aldrig tænkt, at jeg var projektleder, men det er altid mig, der får ansvaret for opgaverne”
“Jeg blev spurgt, om jeg ville være projektleder af min nærmeste leder”
“De opgaver, jeg løser, har karakter af projektlederopgaver”
“De tilfældige projektledere” har min helt store interesse. Bl.a. fordi min egen vej til projektlederrollen var lige så tilfældig – og især fordi jeg møder dem alle steder.
Jeg bruger også helst betegnelsen faglig projektleder. Hellere end selvlært projektleder. Men uanset, så er projektledelse – også i dag – en tilfældig profession.
I en stor undersøgelse fra IDA (medlemsorganisation og fagligt netværk for ingeniør, IT-professionelle eller naturvidenskabeligt uddannede) i 2017 peger resultatet i helt samme retning.
IDA differentierer i deres undersøgelse projektlederne efter størrelsen på projekterne. Og der er markante forskelle alt efter projektets størrelse.
Hvor kun ca. 30% af de ansvarlige projektledere, med projekter hvor projektsummen er mellem 0 og 2 millioner, selv aktivt har valgt at påtage sig projektlederrollen, så er tallet (fortrøstningsfuldt) højere, når projekterne er i den tungere ende og hvor projektsummen overstiger 2 millioner. Her har hele 77% aktivt truffet beslutningen om at varetage projektledelse.
Altså en voldsom forøgelse for de ‘tungere’ projekter. Hvilket sandsynligvis hænger sammen med indsigt og erkendelse hos de – må man gå ud fra – mere erfarne projektledere, der bliver ansvarlige for de store projekter.
De adspurgte i IDAs undersøgelse overrasker dog, når de bliver spurgt om, hvorfor de trives i jobbet som projektledere.
Hele 38% svarer nemlig (se figur), at jobbet som projektleder er særligt attraktivt, fordi de som projektledere kan bringe deres ingeniørfaglige kompetencer i spil. Det er netop overraskende fordi projektledelse i teorien ikke handler om faglighed – men om ledelse og styring (se grafisk visning til højre i figur 1).
Figur 1; 7 årsager til projektledelse, v. Richardson, Earnhardt & Marion (2015) til venstre. Nedslag i IDAs undersøgelse fra 2017 til højre.
Richardson, Earnhardt & Marion (2015) beskriver 7 måder hvorpå projektledere havner i rollen (se grafisk visning til venstre i figur 1):
54% beskriver deres rejse til projektlederrollen som en modning af færdigheder og projektledernes udvikling ser i høj grad ud til at afspejle karrierevejen for en traditionel funktions- eller teamleder.
Projektledere starter deres karriere med fokus på en specifik teknisk eller faglig disciplin. Over tid møder de mulighed for at udvikle ledelsesfærdigheder og interagerer herigennem med andre discipliner i organisationen.
Jo mere viden og erfaring – også på tværs – medarbejderen opbygger, jo mere sandsynligt ser det ud til, at medarbejderen på et tidspunkt vil blive tildelt en rolle som projektleder for opgaver, der går på tværs i virksomheden.
45% genkender et billede af en progression – hvor medarbejderen træder ind i rollen efter en periode med vækst og udvikling – som en naturlig evolution.
Typisk for processen er, at den ikke er planlagt fra start, og den er ikke initieret af studier, uddannelse eller kurser – men skabt af gentagne forsøg, fejl og tilfældige omstændigheder.
De medarbejdere, der i dag varetager en projektlederrolle, var de tekniske specialister ‘i går’.
29% af de interviewede startede deres respektive karrierer som tekniske specialister. Men vigtigt er, at det er især de medarbejdere, der i tillæg til de tekniske kompetencer også besidder mere ‘bløde færdigheder’ der havner i projektlederstillingerne.
Og projektledelse er et ganske naturligt skridt for fagfolk indenfor fx videnskab, teknologi, teknik og matematik. Blandt andet på grund af projekternes natur med styring og produktion af unikke leveraner typisk indenfor fagområdet.
Tværorganisatorisk – 22% oplever, at den evolutionære proces fortsætter ud over projektlederniveauet og resulterer i opnåelse af betydeligt yderligere ansvar, når arbejdsområde og erfaringer er forbundet med et stort virkefelt i organisationen og gennem interaktion på tværs.
17% oplever at muligheder i højere grad opstår, når de forbereder sig fx gennem frivilligt at melde sig til opgaver, hvor lederevner kan demonstreres og udvikles – og herigennem tilfældigt møder muligheden for en projektlederstilling.
Det, der viser sig at være gavnligt er en kombination af den naturlige måde, hvor på karrieren udvikler sig, og så at gribe chancen, når man møder den
For 15% af de adspurgte i undersøgelsen var projektledelsen et fuldstændigt ukendt erhverv, som de først får øjnene op for langt hen i deres karriere og for flere endda efter at have varetaget reelle projektlederopgaver uden at titlen og prædikatet var italesat.
Flere projektledere påtager sig altså rollen helt uvidende om projektledelsesdisciplinen. Interessant.
6% beskriver deres projektlederrolle som en direkte fejl.
Når projektlederrollen er noget, der sker undervejs på baggrund af de små beslutninger, man træffer i sit arbejdsliv samt tilfældige opgaver og succeser, så vil der for nogle, også være et ønske om at trække sig tilbage fra den igen.
Tilstedeværelsen af faglige projektledere i virksomhederne har stor betydning for projektkulturen og for den måde, man bør tænke projektledelse og strukturere sit projektarbejde.
Derfor er det essentielt, at både virksomheden og projektlederne træffer nogle beslutninger for hvordan de ønsker at arbejde med disciplinen.
De organisatoriske og individuelle overvejelser dykker Energinet og Adaptare.dk ned i en artikel til magasinet Projektledelse. Læs artiklen her.
Som undersøgelserne viser, så er der masse du selv kan gøre for at arbejde frem mod et job som projektleder. Og det uanset hvilken baggrund og uddannelse du måtte have.
Selvom projektledelse fortsat ofte er tilfældigt, så er det ikke helt tilfældigt, hvad ledere kigger efter, når de udpeger den næste projektleder.
Fx kan du læse her om de 30 mest efterspurgte kompetencer hos projektledere anno 2018 – en undersøgelse, der er baseret på 1079 jobopslag fra virksomheder, der har manglet deres næste projektleder.
Hvordan projektkulturen påvirkes af at selvlærte, faglige projektledere der er en del af projektarbejdet på lige fod med uddannede projektledere.
Vi bruger cookies
Cookie-præferencer
Dette værktøj hjælper dig med at vælge og deaktivere forskellige tags, trackere og analytiske værktøjer, der bruges på denne hjemmeside.
Tilbage
Beskrivelse af tjeneste
Content management system for building websites and blogs.
Behandlingsvirksomheder
Automattic Inc., 60 29th Street #343, San Francisco, CA 94110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@wordpress.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. AuthenticationUser PreferencesCommenting FunctionalityLanguage Settings
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Authentication detailsUser preferencesUser comments dataLanguage settings
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Session to 1 year
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a marketing service.
Behandlingsvirksomheder
Klaviyo Inc. 225 Franklin St, Floor 10, Boston MA 02110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@klaviyo.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. MarketingOptimizationAnalysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. IP addressDevice typeOperating system informationDate and time of visitSearch termsUsage dataCookie informationURL
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * USA
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USA
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Data is deleted as soon as it is no longer necessary for the processing purposes.
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a tag management system. Google Tag Manager allows for the central integration of tags via a user interface. Tags are small sections of code that can track activities. Script codes for other tools are integrated through Google Tag Manager. The Tag Manager enables control over when a specific tag is triggered.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited, Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Ireland
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Tag Management
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Website tagsconsent management
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Aggregated data on tag firing
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The data will be deleted as soon as they are no longer necessary for the processing purposes.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
Statistik
Disse teknologier gør det muligt for os at analysere brugen af hjemmesiden for at måle og forbedre dens ydeevne.Beskrivelse af tjeneste
This is a web analytics service. It enables users to measure the return on investment (ROI) from advertising and to track user behavior across flash, video, websites, and applications.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Irland
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. https://support.google.com/policies/contact/general_privacy_form
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Website AnalyticsUser TrackingData Analysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies, Pixel, Javascript
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Click pathDate and time of visitDevice informationLocation informationIP addressPages visitedReferrer URLBrowser informationHost nameBrowser languageBrowser typeScreen resolutionDevice operating systemUser interaction dataUser behaviorVisited URLCookie ID
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The retention period depends on the type of stored data. Each user can choose how long Google Analytics retains data before it is automatically deleted.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
https://policies.google.com/technologies/cookies?hl=en
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.