Projekter er til for ‘nogen’, de udføres af ‘nogen’, og de påvirker ‘nogen’. ‘Nogen’ er afgørende for projektets succes.
Vi skal have styr på de ‘nogen’. Se her, hvordan jeg arbejder med interessenter i dette eksempel på en interessentanalyse.
Projekter er til for ‘nogen’, de udføres af ‘nogen’, og de påvirker ‘nogen’. ‘Nogen’ er afgørende for projektets succes.
Vi skal have styr på de ‘nogen’. Se her, hvordan jeg arbejder med interessenter i dette eksempel på en interessentanalyse.
Jeg har lovet dig mine 5 favoritværktøjer som fundament for projektsucces. Værktøjer og tips, som du kan bruge uanset projekttype, branche og projektmodel.
I dag får du en interessentanalyse – god fornøjelse 🙂
Håber du vil lade mig vide, om værktøjet også giver værdi for dig!
Find i øvrigt alle mine favoritter her: Favorit 1: Mål / Favorit 2: High Level Planning / Favorit 3: Interessenter / Favorit 4; Risici / Favorit 5; Motivation / Favorit Extra: 5×5 / Favorit: PPSOP /Favorit: Cynefin / Favorit: Context Switching / Favorit: Opgavestyring med Kanban / Favorit: Don’t break the chain
Interessentanalysen er et af de mest undervurderede projektværktøjer. Desværre!
En interessentanalyse er den sikre vej til at håndtere alle de forskelligartede interesser, der er i forhold til dit projekt. Kun gennem struktureret tilgang, overblik og opfølgning kan du være sikker på at få alle med.
Og én af de ‘alle’ kunne jo reelt være nøglen til successen for dit projekt!
Interessentanalysen danner grundlag for mange vigtige beslutninger i dit projekt såsom organisering, projektproces, risikofaktorer mv.
Allerede fra vi tænker på projektet første gang, skal vi overveje, hvem interessenterne er og interessentanalysen er således et af de første værktøjer, vi hiver op af værktøjskassen.
Tendensen er desværre, at vi håndterer interessenterne i hovedet – også når der er mange.
Men det er tungt at jonglere med de mange aktører, involverede, interesserede uden nogen form for dokumentation og mulighed for at se, om håndteringen af den enkelte interessent skrider planmæssigt frem.
En Interessentanalyse udarbejdes derfor ikke kun én gang. Den er et dynamisk værktøj, som vi løbende tager frem og revurderer og følger op på – vi arbejder altså aktivt med interessenterne. Dette gælder såvel for agile processer som for traditionelle stage-gate modeller.Indhold
En interessentanalyse kan se ud på mange måder. I videoen nedenfor giver jeg dig mit bud på hvordan indholdet kan være.
Det afgørende er – som i så mange af livets andre sammenhænge – at se projektet fra alle sider, og så herefter vurdere hvordan vi vil håndtere det, ‘vi ser’.
Så uanset hvordan vi vælger at arbejde aktivt med vores interessenter, så er min anbefaling at arbejde med begge disse perspektiveringer for alle interessenter:
Det er dig som projektleder, der er ansvarlig for at udarbejde interessentanalysen – og for, at der arbejdes aktivt med den gennem hele projektets levetid.
Men det er klart, at det vil være en rigtig god idé at inddrage – som minimum – din projektgruppe i arbejdet. Sammen kan I identificere mange flere interessenter end én projektleder kan selv – og I vil langt bedre kunne kvalificere og vurdere de enkelte interessenter.
Eventuelt er du/I nødt til undervejs, at inddrage interessenter i arbejdet, som ikke er en del af projektgruppen.
Brug evt. disse spørgsmål, når I skal finde frem til interessenterne i dit projekt:
En god interessentanalyse er afgørende for, at dit projekt kan blive en succes.
Denne hjemmeside bruger cookies til at sikre at du som bruger får den bedste oplevelse. Cookies er små tekstfiler gemt i din browser for at huske dig, når du vender tilbage til hjemmesiden. Det hjælper vores team til at forstå hvilke informationer du finder interessant og brugbart på hjemmesiden.
Det er muligt for dig at ændre dine cookie indstillinger i fanerne til venstre.
Du kan læse vores fulde privatlivspolitik her.
Ved at acceptere disse accepterer du, at vi må bruge helt generelle cookies til at gemme dine indstillinger om privatlivspolitikken på vores side, samt aktivere caching for at forbedre din oplevelse.
Hvis du ikke aktiverer denne funktion kan vi ikke huske dine indstillinger. Det betyder at du skal indstille dette, hver gang du besøger hjemmesiden.
Google Analytics:
Vi bruger Google Analytics til at tracke trafik og hændelser på vores hjemmeside. Ved at aktivere denne funktion accepterer du, at din data bliver benyttet til Google Analytics.
Du er nødt til at vælge nødvendige cookies til, for at vi kan komme videre her.