Klarhed over projektets mål og en god målbeskrivelse er fundamentet for al god kommunikation i et projekt.
Du får her mine tips til, hvordan du kan arbejde med at få målbeskrivelsen helt på plads, så alle forstår den.
Klarhed over projektets mål og en god målbeskrivelse er fundamentet for al god kommunikation i et projekt.
Du får her mine tips til, hvordan du kan arbejde med at få målbeskrivelsen helt på plads, så alle forstår den.
Jeg har lovet dig mine 5 favoritværktøjer som fundament for projektsucces. Værktøjer og tips, som du kan bruge uanset projekttype, branche og projektmodel.
I dag får du en målbeskrivelse – god fornøjelse 🙂
Håber du vil lade mig vide, om værktøjet også giver værdi for dig!
Find i øvrigt alle mine favoritter her: Favorit 1: Mål / Favorit 2: High Level Planning / Favorit 3: Interessenter / Favorit 4; Risici / Favorit 5; Motivation / Favorit Extra: 5×5 / Favorit: PPSOP /Favorit: Cynefin / Favorit: Context Switching / Favorit: Opgavestyring med Kanban / Favorit: Don’t break the chain
En målbeskrivelse for projektets mål er afgørende for projektet, for dets deltagere, for styregruppen og for alle dem, der bevæger sig rundt om projektet.
Forleden hørte jeg følgende over min frokost:
“Den omfartsvej har kun sparet bilisterne for 10 sekunder i forhold til den gang, man kørte direkte gennem byen – så var det nødvendigt med den vej til de penge?”
Svaret kom fra den anden side af bordet:
“Vejen blev jo etableret, fordi man ville spare midtbyen for så mange bilister!”
Hvis vi gerne vil være sikre på, at alle, der betrager, deltager, bidrager og betaler vores projekt ikke skal måle dets succes på forkerte parametre er en god målbeskrivelse afgørende.
Den hjælper alle til at forstå, hvor vi er på vej hen, og hvilket konkret output vores projekt leverer. Den synliggør de parametre, vi vil måle på – så ingen tager fejl. Og den viser, hvilken effekt vi forventer fra vores projekt på den lange bane.
En målbeskrivelse påbegyndes første gang vi overhovedet tænker på vores idé/projekt. Og den skærpes og finpudses, indtil vi er færdige med planlægningen af vores projekt
Når projektlederen er udpeget, er målbeskrivelsen en del af hans/hendes arbejde. Inden organiseringen er på plads og meget tidligt i projektet er det typisk projektejeren, der arbejder med at formulere, hvorfor vi vil igangsætte projektet, og hvad vi forventer af det i forhold til de strategiske mål i virksomheden.
Projektets mål og beskrivelsen skal naturligvis godkendes af projektets styregruppe/ledelse/ejer, inden vi kan gå i gang med projektets gennemførelse.
Målbeskrivelsen og sondringen mellem produktmål og effektmål er noget at det allersværeste. Du vil sikkert opleve at det i teorien er langt lettere end i virkeligheden.
Tricket er, at du bliver ansvarlig for at levere projektets produkt – og sørge for at klæde organisationen ordentligt på til, at de kan hente effekterne.
Det er ikke dit ansvar at blive hængende som projektleder til effekterne er i hus. Derfor fungerer målbeskrivelsen også som dit aftalegrundlag med din projektejer. Så I er fuldstændige enige om dit ansvar kontra hans eller hendes.
Når du beskriver projektets produktmål (eller leverance, output, resultat eller andet) så skal det gerne være så konkret at du kan forstille dig det fysisk. Sæt gerne én eller ét foran – fx:
Effekten er det vi vil have ud af ovenstående – og udsagnsord er brugbare her:
Succeskriterierne bruger vi til at skærpe ovenstående med – både i forhold til produkt og effekt – fx:
Projektets mål er fundamentet for al god kommunikation i et projekt
Denne hjemmeside bruger cookies til at sikre at du som bruger får den bedste oplevelse. Cookies er små tekstfiler gemt i din browser for at huske dig, når du vender tilbage til hjemmesiden. Det hjælper vores team til at forstå hvilke informationer du finder interessant og brugbart på hjemmesiden.
Det er muligt for dig at ændre dine cookie indstillinger i fanerne til venstre.
Du kan læse vores fulde privatlivspolitik her.
Ved at acceptere disse accepterer du, at vi må bruge helt generelle cookies til at gemme dine indstillinger om privatlivspolitikken på vores side, samt aktivere caching for at forbedre din oplevelse.
Hvis du ikke aktiverer denne funktion kan vi ikke huske dine indstillinger. Det betyder at du skal indstille dette, hver gang du besøger hjemmesiden.
Google Analytics:
Vi bruger Google Analytics til at tracke trafik og hændelser på vores hjemmeside. Ved at aktivere denne funktion accepterer du, at din data bliver benyttet til Google Analytics.
Du er nødt til at vælge nødvendige cookies til, for at vi kan komme videre her.