Projekter leverer konkrete resultater, som skaber værdi eller genererer en gevinst for jer eller jeres kunder.
Hvem er ansvarlig for gevinstrealisering hos jer?
Projekter leverer konkrete resultater, som skaber værdi eller genererer en gevinst for jer eller jeres kunder.
Hvem er ansvarlig for gevinstrealisering hos jer?
Hvem der er ansvarlig for gevinstrealiseringen? Der er da…?
Det er netop det værdiskabende, der er årsagen til- og argumentet for at sætte de nye initiativer og projekter i gang. Så hvem har bolden, når vi efter projektets afslutning skal sikre den gevinstrealisering, vi forventede?
”Projektlederen” vil mange måske sige, ”ledelsen” vil svaret være fra andre, mens andre igen peger på ”programlederen”.
Der er bundet mange (fine) teorier, titler, metoder og modeller op omkring projektarbejdet for at sikre, at vi når helt i mål med høste gevinsterne – hver gang.
Men når det kommer til det helt essentielle og afgørende såsom at placere ANSVARET for hente effekten eller gevinsten hjem, så kommer mange virksomheder – de mange fine teorier og titler til trods – til kort.
Projektledere er (kun) ansvarlige for det konkrete resultat eller produkt, projektet skal generere(!)
Vi lader den lige stå et øjeblik…
Det er naturligvis et ansvar, der bæres med en præcis forståelse og beskrivelse af den effekt, resultatet skal levere på sigt – men ikke med et ansvar for, at der skal løftes efterfølgende.
Gevinstrealisering skal derimod sikres af den driftsorganisationen, der overtager projektresultatet. Men ofte sker der desværre det, at når projektresultatet er fremlagt og godkendt, så får vi ikke fulgt op, og vi høster derfor ikke den forventede værdi.
Klarhed over projektets mål og en god målbeskrivelse er fundamentet for al god kommunikation i et projekt
– Men jeg er stor tilhænger af klare roller og ansvarsfordelinger!
Alligevel bliver jeg lidt urolig i stolen, når jeg hører (store) organisationer udtale ”vi opererer ikke med begrebet programledelse, men bruger i stedet en sondring mellem store og små projekter”.
Årsagen til min uro skal findes i den definitionsforskel, der er på begreberne projekt- og programleder. Programlederen er nemlig først ’færdig’ meget senere end projektlederen.
Programlederen er nemlig ansvarlig for at gevinstrealisering! I modsætning til projektlederen ikke!
Ergo:
Det er to meget forskellige discipliner. Og projektleder bliver ikke direkte trænet i programledelse på projektlederkurserne.
Derfor kan vi heller ikke sådan uden videre kan lade projektledere agere programledere.
Hvem har bolden, når vi efter projektets afslutning skal sikre, at vi høster gevinster og sikrer effekten?
Hvis de organisationer og virksomheder, der bevidst fravælger at bruge termen ’programleder’, i stedet placerer ansvaret for gevinstrealiseringen andetsteds i organisationen, så falder jeg til ro igen.
Men desværre har jeg alt for ofte oplevet, at dette ikke er tilfældet.
I stedet sendes virkelighedens programledere af sted på projektlederkurser og -træning – og bliver styrket og dygtigere til at genere projektresultater og -produkter. Resultatet er en overhængende fare for, at gevinstrealiseringen udebliver.
På projektlederkurser lærer man ganske enkelt ikke den disciplin.
En virksomhed XX vælger at indkøbe og implementere et CRM-system – og udpeger en projektleder til at styre og lede processen frem til, at systemet er kørende, og de relevante personer bredt i virksomheden er klædt på til at anvende systemet.
Projektlederen etablerer en projektgruppe – med repræsentanter fra it-afdelingen, salgsteamet, konsulentteamet og administrationen – og refererer under hele projektet til virksomhedens ledelse.
Projektlederen er ansvarlig for følgende resultater:
Der er mange afledte effekter af at implementere et CRM system, for virksomhed XX er det følgende effekter og værdiskabelse, der har været hovedargumenter for CRM implementeringen, og som man vælger at følge op på:
I perioden fra projektlederen slipper det færdige projekt til den ønskede effekt er opnået, går der altså henholdsvis to og tre år.
Projektlederen vender efter projektet tilbage til sine salgsopgaver. Ansvaret for at fastholde medarbejderne i det nye system ligger nu hos henholdsvis salgs-, administrations- og konsulentchefen.
Hver af de tre chefer skal nu fastholde medarbejdernes anvendelse af det nye system, sikre at gældende retningslinjer overholdes og sørge for, at den videndeling, der er opstået på tværs, udnyttes. Hvis ikke det lykkes, opnås de ønskede effekter ikke!
De tre afdelingsledere agerer i hver sin afdeling. Mens de ønskede effekter går på tværs. Synergien og sammenhængskraften for den samlede gevinst er altså fraværende eller ligger fordelt på tre afdelingsledere, der måske i bedste fald kan gøre status på deres fælles ledermøde.
Hvem har så ansvaret for den ønskede gevinstrealisering?
For at imødekomme den svære gevinstrealisering, kan det være en fordel, at projektledere udarbejder en implementeringsplan. Særligt hvis projektet medfører store forandringer og de ønskede gevinstrealisering kræver, at visse aktiviteter udføres, justeringer i driften fastholdes og løbende opfølgning gennemføres.
En implementeringsplan kan i disse situationer med fordel indgå som en af projektets leverancer. Naturligvis udarbejdet sammen med den drift, der skal tage over på projektet og gevinstrealiseringen – som det gælder med projektet i øvrigt.
Planen indeholder et oplæg til hvordan projektets gevinster hentes hjem og hvordan den svære implementering og forandring gennemføres. Planen er en kæmpe hjælp til den organisation, der tager over på projektets resultat. Og tilsvarende for den porteføljeledelse, der skal prioritere projekter – også i forhold til stakken af forandringer.
Vi bruger cookies
Cookie-præferencer
Dette værktøj hjælper dig med at vælge og deaktivere forskellige tags, trackere og analytiske værktøjer, der bruges på denne hjemmeside.
Tilbage
Beskrivelse af tjeneste
Content management system for building websites and blogs.
Behandlingsvirksomheder
Automattic Inc., 60 29th Street #343, San Francisco, CA 94110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@wordpress.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. AuthenticationUser PreferencesCommenting FunctionalityLanguage Settings
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Authentication detailsUser preferencesUser comments dataLanguage settings
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Session to 1 year
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a marketing service.
Behandlingsvirksomheder
Klaviyo Inc. 225 Franklin St, Floor 10, Boston MA 02110, United States of America
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. privacy@klaviyo.com
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. MarketingOptimizationAnalysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. IP addressDevice typeOperating system informationDate and time of visitSearch termsUsage dataCookie informationURL
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * USA
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USA
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * Data is deleted as soon as it is no longer necessary for the processing purposes.
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.
Beskrivelse af tjeneste
This is a tag management system. Google Tag Manager allows for the central integration of tags via a user interface. Tags are small sections of code that can track activities. Script codes for other tools are integrated through Google Tag Manager. The Tag Manager enables control over when a specific tag is triggered.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited, Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Ireland
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Tag Management
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Website tagsconsent management
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Aggregated data on tag firing
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Article 6(1)(a) of the General Data Protection Regulation (GDPR)
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The data will be deleted as soon as they are no longer necessary for the processing purposes.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
Statistik
Disse teknologier gør det muligt for os at analysere brugen af hjemmesiden for at måle og forbedre dens ydeevne.Beskrivelse af tjeneste
This is a web analytics service. It enables users to measure the return on investment (ROI) from advertising and to track user behavior across flash, video, websites, and applications.
Behandlingsvirksomheder
Google Ireland Limited Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Irland
Behandlingsvirksomhedens databeskyttelsesansvarlige
Nedenfor kan du finde e-mailadressen på databeskyttelsesansvarlige for behandlingsvirksomheden. https://support.google.com/policies/contact/general_privacy_form
Formål med data
Denne liste repræsenterer formålene med dataindsamling og -behandling. Website AnalyticsUser TrackingData Analysis
Anvendte teknologier
Denne liste repræsenterer alle teknologier, som denne tjeneste bruger til at indsamle data. Typiske teknologier er cookies og pixels, der er placeret i browseren. Cookies, Pixel, Javascript
Indsamlede data
Denne liste repræsenterer alle (personlige) data, der indsamles af eller gennem brugen af denne tjeneste. Click pathDate and time of visitDevice informationLocation informationIP addressPages visitedReferrer URLBrowser informationHost nameBrowser languageBrowser typeScreen resolutionDevice operating systemUser interaction dataUser behaviorVisited URLCookie ID
Retsgrundlag
I det følgende angives det nødvendige retsgrundlag for databehandling. Consent under GDPR
Behandlingssted
Dette er det primære sted, hvor de indsamlede data behandles. Hvis dataene også behandles i andre lande, vil du blive informeret separat. * The European Union
Overførsel til tredjelande
Denne tjeneste kan videresende de indsamlede data til et andet land. Bemærk, at denne tjeneste kan overføre data til et land uden de nødvendige standarder for databeskyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over de lande, hvortil dataene overføres. Du kan få mere information om sikkerhedsforanstaltninger i udbyderens privatlivspolitik eller ved at kontakte udbyderen direkte. USASingaporeChileTaiwan
Opbevaringsperiode
Opbevaringsperioden er den tid, hvor de indsamlede data opbevares til behandlingsformål. Dataene skal slettes, så snart de ikke længere er nødvendige til de angivne behandlingsformål. * The retention period depends on the type of stored data. Each user can choose how long Google Analytics retains data before it is automatically deleted.
Klik her for at læse databehandlerens cookiepolitik
https://policies.google.com/technologies/cookies?hl=en
Oversigt over informationlagringsteknikker
Den tjeneste, der er beskrevet her, omfatter forskellige metoder til at lagre oplysninger på en brugers enhed. Det følgende afsnit giver en detaljeret beskrivelse af disse teknikker, med vægt på deres rolle i forbedring af brugeroplevelsen og overholdelse af etablerede databeskyttelsesprotokoller.